Garantie

Garantievoorwaarden Accu’s
Onze garantietermijn geldt voor fabrieksfouten, zoals een defecte cel in de accu of als de accu van de een op de andere dag "instort" tijdens het starten. Om zo lang mogelijk plezier te hebben van de accu houdt u dan rekening met de volgende punten:

- Te diepe ontlading
Zorg er voor dat uw accu nooit volledig ontladen word. Indien de accu onder 12.2volt komt kan er schade ontstaan. Ook al laad u de accu naderhand weer op, de schade is er al. Accu’s die ter garantie worden aangeboden die onder deze 12.2 volt zijn worden nooit onder garantie vervangen.

De oorzaak zou kunnen zijn dat u uw lichten heeft laten branden of er een lekspanning in het elektrisch circuit bevind, zoals bijvoorbeeld slecht contact in stekkers of andere verbruikers. Is een accu stuk binnen de normale levensduur dan is het dus belangrijk dat u het voertuig op lekspanning laat controleren. Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu (wat niet onder de garantie valt). De oorzaak kan ook zijn dat u veel kleine stukjes rijdt. Het starten van een motor kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden.

- Lange inactiviteit
Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit. Is de accu losgekoppeld dan zal dit langzamer gaan dan wanneer er verbruikers op gemonteerd zitten, zoals een Alarm, GPS of extra verlichting. Elke accu verliest na verloop van tijd zijn lading. De accu raakt dan uiteindelijk te diep ontladen (zie bovenstaande). Een veelvoorkomende oorzaak is de winterstop waarbij de accu te leeg raakt. Het is dus erg van belang dat u gebruik maakt van een goede acculader / accudruppellader.

- Een te hoge of te lage laadspanning
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.

In dit geval kan de oorzaak liggen in de spanningsregelaar of dynamo van het voertuig. Maar ook geoxideerde contacten in stekker en accuklemmen komen voor. Is een accu stuk binnen de normale levensduur dan is het dus belangrijk dat u deze laat controleren. Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu (wat niet onder de garantie valt).

- Zeer lage of hoge temperatuur
De temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu. Is de temperatuur tien graden hoger dan kan dit de levensduur tot 20% verkorten. Daarbij moet wel gezegd worden dat de hogere temperatuur juist wel een positief effect heeft op de capaciteit. De accu gaat dus bij een hogere temperatuur beter presteren maar minder lang mee. En andersom is ook waar, dit is dan ook de reden dat een motor moeilijker wil starten op koude winterdagen. De minimum en maximum temperatuur voor het functioneren van een accu is -18 °C tot 50 °C.

Bovenstaande garantievoorwaarden zijn bij alle accufabrikanten vrijwel hetzelfde. Heeft u bovenstaande punten in acht genomen dan kan de accu ter garantie aangeboden worden. De accu wordt dan aan een 24 uurs test gehangen en de uitslag daarvan is bindend.